ביטול עסקה – איך להחזיר מוצרים ולקבל זיכוי כספי? הנה המידע החשוב

אנחנו קונים מוצרים בדרך כלל כי אנחנו צריכים או רוצים אותם, אבל לעיתים אנחנו רוצים להחזיר מוצרים ולקבל זיכוי כספי, לכן חשוב להכיר את תהליך ביטול עסקה. הזכויות משתנות לפי סוג העסקה ומיקום בית העסק (ישראל או חו"ל).

הנה כל המידע.

מהו ביטול עסקה?

ביטול עסקה, היא אחת הזכויות שלנו, בתור צרכנים, להחזיר את המוצרים שרכשנו אצל בית עסק מסויים ולקבל את כספנו בחזרה. במקרה של שירותים מתמשכים, לרוב מדובר על הפסקת שירות או הפסקת התקשרות.

ביטול עסקה יכול להיווצר מכמה בעיות עיקריות:

  1. המוצר לא הגיע או אבד בדרך.
  2. המוצר לא כפי שהוצג או שהוא פגום.
  3. המוצר נרכש בגלל הטעיה, טעות, כפייה, ניצול מצוקה וכד'.
  4. המוצר לא כפי שציפינו.
  5. המוצר נרכש בטעות – פשוט כי התחרטנו.

במקרה של סעיפים 1-2 אפשר לקבל זיכוי, בדרך כלל מלא, מבית העסק ללא כל בעיה. במקרה 3, צריך להוכיח את הטענה הזו, ואם הוכחתם, אז בהחלט מקבלים זיכוי מלא.

במקרים 4-5, בתי עסק מסויימים לא מציעים אפשרות החזרה או ביטול עסקה. אבל בישראל מותר להחזיר את המוצרים, בכפוף לתנאים מסויימים.

סוגי ביטולי עסקה

קיימים כמה סוגים שונים של ביטול עסקה שחשוב לכם להכיר:

  • ביטול עסקה רגילה – זו עסקה שנעשית אצל בית העסק ישירות.
  • ביטול עסקה ברוכלות – זו עסקה שנעשית מחוץ לבית עסק, כמו בדוכן אירוע או בבית הלקוח.
  • ביטול עסקת מכר מרחוק – זו עסקה שנעשית מרחוק, באמצעים אלקטרוניים או דיגיטליים (אינטרנט, טלפון, פקס וכד').

עסקאות אלו יכולות להיות בשילוב של:

  • ביטול עסקה לתקופה קצובה – זו עסקה שבה הצרכן מקבל מוצר או שירות לתקופה מסויימת.
  • ביטול עסקה מתמשכת – זו עסקה בה הצרכן מקבל מוצר או שירות באופן מתמשך.

איך מבטלים עסקה?

ביטול עסקה משתנה מאוד לפי סוג העסקה שנעשית.

  • במקרה של עסקה רגילה – ניתן להחזיר מוצרים אל בית העסק לפי סוג המוצר.
  • במקרה של עסקה ברוכלות או מכר מרחוק – ניתן להחזיר בדרך כלל בתוך 14 ימים.

החזרה של מוצרים לאחר המועד אינה אפשרית, אלא אם כן בית העסק מסכים לכך. המוצר לרוב צריך להיות באותה אריזה בה הוא נרכש. אחרת – בית העסק לא חייב להחזיר ולבטל עסקה.

בנוסף, יש מוצרים שאי אפשר להחזיר אותם בכלל כמו הלבשה תחתונה, אוכל, מוצרים עם תוקף קצר ועוד.

חשוב מאוד, אם בית העסק הוא לא בישראל, הוראות החוק לא חלות עליו ולכן ההחזר נעשה לפי התנאים של אותו עסק.

עם החזרת המוצר בכפוף להוראות, בית העסק יחזיר לכם את הכסף בניכוי דמי ביטול של 5% מסך העסקה או 100 ₪ (לפי הסכום הנמוך). כמו כן, הוא רשאי לנכות עלויות נלוות כמו התקנה או תשלום באשראי.

כדי לדעת מה הזכויות שלכם, אפשר לקרוא את המדריך המלא על ביטול עסקה באתר פרוטוקול.